Len pre silné povahy! Filmárik a Filmuška boli nájdení ako...

Autor: Johana Fabišíková | 7.4.2016 o 8:41 | Karma článku: 5,62 | Prečítané:  1921x

...ako zapadajú prachom v starej škatuli v archíve RTVS. Už ani filmový kotúčik nie je to čo býval..

...Let´s be honest! Povedal by nejden človek z anglofónnej krajiny. A preto si priznajme, že asi málokto z Vás (nás) by otvoril blog o tom, ako pomaly mizne z obrazoviek televízorov na Slovensku detská tvorba. Preto tomu dáme trošku štavy, korenia a spravíme z toho investigatívny článok.

Nazačiatok by bolo viac ako vhodné objasniť si všetky fakty, pojmy a dojmy, aby bolo jasné o čom sa píše.

Investigatívny článok/blog má pátrať, vyšetrovať dokonca odhaľovať nezákonnú činnosť. Cambridge Online Dictionary vysvetľuje "investigation" ako opatrné pátranie po pravde. 

Detská tvorba má pomerne dlhú tradíciu v televíznom prostredí. Evidujeme ju cca od roku 1956 v Bratislave, trošku skôr sa objavovala v Prahe.

Filmárik a Filmuška sú dve milé postavičky, bez zápisu v registri trestov a bez pofiderných povahových čŕt. Treba uviesť, že obaja sú animovaní a priateľskí.

Myslím, že základné pojmy som Vám objasnila. Oblečme si dlhý plášť, posunme si klobúk dočela, preleštime lupu a poďme teda opatrne pátrať po pravde, tak trošku komicky, ale na vlastnú päsť!

Čo nás zaujíma- Kde a kedy sa narodili Filmárik a Filmuška? Kedy zažili svoj najväčší úspech? Prečo začal klesať záujem o Filmárika a Filmušku? Kto a prečo ich vytlačil z obrazovky? Čo je grom súčasnej detskej tvorby, ktorá sa objavuje aj Vašich obrazovkách?

Zoberme to pekne od podlahy a pozrieme sa bližšie na korienok prvej stopy. 
Filmárik a Filmuška sú partneri. Mnohí z nás boli v omyle, že sú súrodenci, dokonca dvojčatá. Tento dojem vyvraciame faktom, že Filmárik bol veľmi pozorný k Filmuške. Cez obrazovky bolo cítiť náklonnosť, ktorá sálala z obidvoch vyššie spomínaných. 
Narodili sa v Bratislave, kde neskôr aj pôsobili. Narodili sa v roku 1956.

Filmárik a Filmuška po niekoľkých neúspešných kastingoch do filmov a seriálov, ktoré absolvovali bez odborného poradenstva, sa rozhodli staviť na istotu. Oslovili niekoľko scénaristov, dramaturgov a výtvarníkov. Vyplatilo sa!
Ujali sa ich Hermína Týrlová a Milan Šebesta, ktorí z nich urobili hviezdy čierno-bielej obrazovky v roku 1969. Stali sa kráľom a kráľovnou animovanej tvorby a vo svojom čase boli viac ako populárni. V roku 1981 dokonca dostali farbu a predviedli sa v novom šate. Boli významným "produktom" v televíznom animovanom pásme a zaujali svoje pevné stabilné miesto v srdci detského diváka.

Žiadna sláva nie je večná a zdroje nás smerujú ku sledu udalostí, ktoré sa udiali a zosadili Filmárika a Filmušku z trónu. Ľudia začali "otvárať svoje mysle" a zaujímať sa o svet bez červených hraníc. Filmárik pocítil veľkú krivdu a podlahol alkoholu, na ktorom sa stal závislý. Absolvoval liečenie na Prednej Hore, z kade vyššiel ako abstinujúca animovaná postavička. Svoj príbeh neskôr využil a napísal autobiografiu Moja cesta peklom, ktorá však nikdy nedostala ďalej ako do rúk vydavateľa. Filmuška nedokázala uniesť realitu a s Filmárikom sa rozišla.
Najväčší zásah prišiel v roku 1989, keď zmeny v Československu nepriaznivo zasiahli do oblasti detskej tvorby. Okrem redukcie programov sa priestor začal ponúkať aj komerčným produktom. Výhodou týchto zahraničných titulov bola najmä ich ekonomická dostupnosť, nižšia miera nákladov oproti pôvodnej tvorbe. Postupne narastala aj obľúbenosť zahraničnej tvorby u detského diváka. Toto položilo Filmušku a Filmárika na kolená. 

Nostalgia a smútok, ktorý sála z očí, už dospelého vtedy detského, diváka narodeného v rokoch pred pádom červenej opony, pri pohľade na archívne zábery, je viac ako bolestivý. Dnešná detská tvorba má spoločného veľmi málo s tou pôvodnou kreatívnou a pracnou tvorbou. Hovorí sa o "umŕtvení" detskej tvorby, ktorá naozaj ostala veľmi chudobná. Dôvodov je niekoľko prečo sa tak udialo. Detská animovaná tvorba a dramaturgia začala stagnovať z ekonomických dôvodov a tiež z dôvodu "nepríťažlivosti" oproti iným žánrom. Do popredia sa dostáva technologické spracovanie, efekty, ústup obsahu v prospech formy. Najzásadnejším aspektom je však fakt, že dnešný detský divák si vyžaduje programy, kde sa od neho čaká čo najmenšia miera participácie.

 

Upozornenie autora- POZOR! Text paroduje články investigatívneho typu. Vyjadrenia a tvrdenia o Filmárikovi a Filmuške sú vymyslené. Tento blog treba čítať s nadhľadom :-)

Pravdivé informácie som čerpala z : www.ff.unipo.sk/jak/6_2011/regrutova.pdf

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

V starostlivosti o srdce patríme medzi najhorších v Európe. Pozrite si rebríček

V prieskume Slovensko získalo nízke známky pre zlý životný štýl svojich obyvateľov a aj dlhé čakacie lehoty na vyšetrenia.

EKONOMIKA

Prvá banka prelomila tabu a zvýšila úroky na hypotékach

Zvyšovanie úrokov vraj nesúvisí so zmenami Národnej banky.


Už ste čítali?